Moussaka

Häromdagen lagade jag en helt underbart god moussaka som jag verkligen ger två tummar upp! Väldigt enkel var den och gick ändå relativt snabbt. Receptet har jag hittat här hos TrendoTräning
 
Ingredienser:

2 små auberginer

1 lök

2 vitlöksklyftor

2-3 msk olivolja

500 g nötfärs

2-3 msk vatten

2 tsk tomatpuré

salt & peppar

2 dl créme fraiche

2 äggulor

2 tsk oregano

1 1/2 dl riven ost

 

Gör så här:
  1. Skiva auberginerna i 1 cm tjocka skivor. Salta och låt ligga 20-30 minuter.
  2. Skala och hacka lök och vitlök och fräs.
  3. Tillsätt färsen och smulstek.
  4. Tillsätt tomatpuré, vatten, salt och peppar.
  5. Spola av aubergineskivorna och torka dem. Stek dem på båda sidorna i olja.
  6. Varva färs och aubergine i en ugnsfast form. Det översta lagret ska vara aubergine.
  7. Rör ihop créme fraiche, äggulor och oregano och 1 dl av osten.
  8. Täck aubergineskivorna med blandningen och toppa med resten av osten.
  9. Grädda i 200° mitt i ugnen i ca 40 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0