Nyttiga lussekatter?!

Well vet inte om jag skulle kalla dem totalt nyttiga, men lite nyttigare än "vanliga" kanske det är iaf. Ja, där avslöjade jag direkt vad jag ägnat förmiddagen åt här hemma, lussekattsbak. Ställde precis in första plåten och det doftar ljuvligt :) Ser fram emot att provsmaka den första, givetvis med ett glas mjölk.
 
Förutom att ni kanske är lite avis, så funderar ni kanske på receptet? Om ni inte gör det så osis, för här kommer det. Jag har hittat receptet här
 
Nyttiga Lussebullar
 

Ingredienser -30 st

50 g jäst

100 g smör

5 dl mjölk

250 g kesella lätt (1%)

2 kuvert saffran

1 1/2 dl råsocker eller sötningsmedel (Stevia)

1/2 tsk salt

ca 17 dl dinkelsikt

Pensling och garnering 1 ägg och 1/2 dl russin

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll blandningen över jästen och rör tills den löser sig. Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl och låt den vila 1 tim. Knåda sen och tillsätt ev mer mjöl. Baka ut degen till bullar och låt jäsa 30 min på plåt under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med ägg och dekorera med russin. Grädda mitt i ugnen i 5-8 min. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0