TRX Intervall vs TRX30.

Igår körde jag TRX30 och idag blev det TRX Intervall. Vad är skillnaden och vad tycker jag är fördelar respektive nackdelar med de olika träningsformerna. För visst du utgåt ifrån TRX men slutligen blir det väldigt olika typer av träning. Jag ska tillägga at nu utgår jag från uppläggen som är på Medley.

TRX30 är 12 övningar med TRXen som görs i två omgångar under 30 minuters tid. Varje övning görs i 30 seknder. Du har en TRX själv och varvar helt enkelt de 12 övningarna. Fördelen är att det bli effektiv träning, 30 minuter hinner man alltid men det ger en massa trots att det inte tar så lång tid. Du orkar lite mer då olika muskelgrupper varvas i de olika övningarna och för varje övningar kan du pressa dig lite extra. Negativa är att du inte får upp så mycket flås och det är svårt att peppa andra och bli peppad av andra eftersom alla står koncentrerade vid sina TRX.

TRX Intervall innebär samma 12 övningar men du varvar TRXövningar med andra övningar exempelvis jacks, upphopp, plankan  och jägarvila. Vid varje TRX står man två personer, en som gör TRXövning och en som samtidigt gör en annan övningar. Lika TRX30 så görs alla övningar i 30 sekunder. En riktig stor fördel  jag ser med detta är att man kan pusha varandra. När man står där i sidoplankan och hela kroppen bara skriker om att vilja ge upp, är det då någon som står där och peppar en, ja då klarar man lite till! I och med de andra övningarna mellan TRXövningarna så får man upp pulsen ordentligt och därför blir också denna variant ltie mer svettig. Vilka övningar som görs är upp till instruktören, därför kan dessa pass variera ganska mycket. Ibland till de bättre, ibland till det sämre. Det som kan vara det negativa med detta pass, att de mellanövningar som är inte passar en alls.

Summa så gillar jag båda varianterna. TRX30 för att den känns effektiv men givande och TRX Intervall främst för möjligheten till att bli mer peppad.

Tack Malin för dagens pass och för alla peppande ord, klarade iaf en rygg i betydligt mer liggande ställning än vad jag normalt gör :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack själv vännen, vi är bra på att peppa varandra :-)

2012-03-07 @ 21:50:04
Postat av: BALANSERAD

sv: tack snälla för ditt stöd <3

2012-03-07 @ 23:56:29
URL: http://balanserad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0