Fiberhusk.

Istället för att använda mjöl i min pizzabotten så använde jag fiberhusk. Första gången jag använde detta och jag har inte kommit i kontakt med det innan alls. Inte förrän jag börjad kolla efter GIvänliga recept.

Fiberhusk är inget mjöl utan 100 % pulveriserat psylliumfröskal. Den har en väldigt hög kostfiberhalt (85%), detta gör att den har en stor förmåga att suga upp vätska och sväller därefter. När den gjort det blir det en geléartad konsistens som gör att degen binds samman. Gör att den får samma egenskaper som gluten.

Fungerar jättebra att använda när du ska baka bakpulverdegar, mjuka kakor, småkakor och kex men går likabra att använda vid vanlig bakning, ej glutenfritt, som fibertillskott. Fiberhusk har egenskapen att göra grovt bröd saftigare och mindre smuligt. Ska tydligen också ha egenskapen att kunna användas för att byta ut ägg i exempelvis pannkakor och sockerkaka.

Näringsvärde per 100 g:
Energi
Protein
Kolhydrater
- varav sockerarter
Fett
- varav mättade fettsyror
Kostfibrer
Natrium


kJ 50 / 10 kcal
1,5 g
0 g
0 g
0,6 g

0,1 g
85 gram
0,08 gram

Jag hittade infon om denna produkt här och i butiken så hittade jag den vid den glutenfria avdelningen. Kostar lite men är väldigt drygt. Till pizzabotten så hade jag t ex bara 1,5 matsked.

Kommentarer
Postat av: – MIN VIKTIGA KAMP

sv: tack snälla!

2012-01-16 @ 15:31:21
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Malin I Form

Fiberhusk är min nya kompis, används i både plättar, pannkakor, bröd, bakverk och köttbullar här :)



SV: Härligt :D Det är därför den sitter där så då gör den sitt jobb :)

2012-01-16 @ 21:41:32
URL: http://www.maliniform.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0