Rom dag 3.

Kanske dags att knyta ihop säcken kring romresan :) Så här kommer dag 3. Vi åkte ju hem dag 4, så den dagen var mest en resdag.

Även denna morgon begav vi oss iväg tidigt, allt för att utnyttja dagen till fullo. Vatikanstaten var målet för dagen.


Tanken var att vi skulle börja med Peterkyrkan så vi ställde oss i kön, den gick riktigt snabbt så vi var snart inne. Där inne var det mest att titta, kolla guidebok för att förstå vad vi egentligen titta på, se lite präster... o vara klädd! Emma lånade ut ett par vita caprileggins... hihi var ju tvungen att ta en bild för det blev nästan lite svartvitt foto :D Vem är brunast ;) Vi såg även ett dop där inne, maffigt att döpas i där!





Riktig maffig kyrka var det! Mycket att titta på, en hel del påvars gravar...

Sedan var tanken att vi skulle bege oss till Sixtinska kapellet. Frågan var bara vart låg det? Vi hade ju vid detta laget gått ut från kyrkan och började fundera på om det inte var innanför avspärrningarna vi skulle gått även till Sixtinska kapellet. Den skulle ligga som en del av Vatikanmuseet. Detta insåg vi EFTER vi ställt oss i kön in till Peterkyrkan ännu en gång, kan tilläggas att kön nu blivit betydligt längre. Men även denna gång gick den relativt kort tid... Så när vi väl kom in i kyrkan igen så frågade vi en säkerhetsvakt som visade att vi skulle gå runt hörnet en bit. Bara att gå ut igen o börja bege oss. O sablar vilken kö vi hamna i!! Betydligt längre än till Peterkyrkan. Saken var ju den att man inte såg vart den slutade heller eftersom den gick runt en hel del hörn. Så i efterhand skulle vi ju ställt oss i denna kö när vi kan till vatikanen på morgonen direkt. Lätt att va efterklok. En turgrej var dock att det var gratis denna söndag. För en söndag (sista) i månaden så är det gratis att gå in, så där sparade vi en peng!


Kan ändå säga att det var värt det när vi väl kom in. Jag ville ju se "Fingrarna" :) Var nog ett av de största museerna jag någonsin varit i, massa massa folk och en rejäl bit att gå för att komma till Sixtinska kapellet som var det vi egentligen ville se. på vägen dit hann vi se en hel del andra saker. Sen kan ju tilläggas att jag fick några kilometer till promenad då jag råkade ta av in genom en dörr o liksom inte kom därifrån. Var lite sisådär att befinna sig gående helt ensam (ja om man inte räknar de hundratals människor som var brevid mig ;). Emma o Olle trodde jag skulle komma tillbaka så de satt o vänta på en bänk i nån halvtimme kanske. Jag kunde dock inte vända så det var bara att fortsätta o hoppas att jag var på väg åt rätt håll. Kan tillägga att jag inte hade en susning om jag var det... Efter en lång stund så hittade vi varandra, under "fingrarna"!!!





Så är ni i Rom ska ni absolut ta er hit. Men ta på er promenadskorna för det är som sagt ett jättemuseum!

Efter detta var det lunchdags på en uteservering och vandra tillbaka till Rom igen. Glasspaus på vägen. Vi hittade ju ett glasställe som var hur maffigt som helst och den smakade himelsk. Är ni i Rom ska ni absolut gå hit!!


Sedan gick vi tillbaka till hotellet för lite siesta :)

På kvällen hade vi väl egentligen sett det mesta vi ville se i Rom förutom en grej. Bocca della Verità, Sanningens mun. Tyvärr hade de stängt kyrkan så vi kunde bara se den på avstånd. Alltså kunde jag inte testa den..



Sedan åt vi middag med ett upplyst Colosseum som utsikt. Vackert!



Vilka härliga dagar jag hade i Rom! Tack Emma & Olle för en härlig resa :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0