Sankt Petersburg då.

Jag befinner mig nu alltså på en liten tripp i Sankt Petersburg. (eller njae, är i finland och skriver tidsinställt inlägg..)
Men när ni läser detta så befinner jag mig där!

Sankt Petersburg hette Leningrad till 1991. Anar att ni kan lista ut vem den var uppkallad efter då. Ligger i västra Ryssland vid floden Nevas, vid  utloppet till Finska Viken. Staden är landets näststörsta och det bor ca 4,6 miljoner. Halva Sverige med typ. Gör mig gott då landet fått mig att sakna att kunna kolla på massa människor.

Namnet Sankt Petersburg kommer från stadens grundare Tsaren Peter den store. Detta var 1703. Då hette dock staden bar Petersburg. Först senare tillkom sankt och då syftade man mer på aposteln Petrus.

Det finns ett helt gäng med sevärdheter, men dessa kommer jag berätta först efter jag sett dem :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0