Lappeenranta.

Jag befinner mig nu då nära denna stad. Är väl ungefär 1,5 mil i riktning rakt ut på landet mot Ryssland skulle man kunna säga :) På svenska heter staden Villmanstrand.

Staden grundades 1649 av Per Brahe dy. Här bor ca 72 000 personer och ligger i södra Karelen. Staden är enspråkig och jag tror nog alla får full pott vilket språket i staden är.

Min personliga bild av staden då... Torget ska man absolut besöka, där ska man äta en priog med ris och kött i. Sedan får man själv välja fyllning. Jag brukar ha sallad och ägg i min. Denna ska helt klart ätas innan jag lämnar landet. Hamnen är väldigt mysig, sitta o tita på vatten o båtar. Men så är jag ju en sucker för just detta! Shoppingen i denna stad är väl inget att hänga upp i granen. Många kedjor som man finner i Sverige. Dock ganska mkt butiker för att vara en såpass liten stad, tror det främst beror på att det är väldigt många ryssar som kommer hit och shoppar. Det märks även på mataffärerna. Tänk er jätteMaxi-butiker gånger kanske 15 st i bara denna stad... Där är et roligt att gå, för det finns så mycket mer att titta på än i Sverige. Det måste jag säga att Sveriges mataffärer ligger långt efter Finland i utbud!

Här var tanken att ha en bild på stadens stadsvapen, men min finska begränsade mig att hitta en sån bild och få in den här...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0