Je suis á Strasbourg..

Befinner mig då i staden Strasbourg i Frankrike. Eller jo Frankrike, men känns nästan lika mycket tyskt. Okej de flesta pratar franska men husen och en hel del namn får en mer att tänka på tyskland. Kanske inte så konstigt egentligen om man ser till stadens historia!

Jag befinner mig då i strasbourg för att hälsa på miss Sofie. Hon har ju övergivit mig på hemmaplan så då får man pallra sig söderut. Iofs inte så hemskt :) Här nere är det vår. Fy bubblan vad underbart säger jag bara. Igår gick man med lätta skor och öppen jacka, i solen var det tom lite för varmt med jacka så den fick hänga på armen ett tag. Det svenska snökaoset känns väldigt långt borta!

Vad har vi då hittat på här? Jag kom ju inte förrän ganska sent i fredagskväll, så då var det mest äta lite ost och sova. För igår hann vi med hur mycket som helst känns det som. En promenad in till stan där vi kolla på Le petite france, kolla in katedralen, åt lunch på Christiane, tittade på europaparlamentet och "huset för mänskliga rättigheter, gick på gatan där senaste Sherlock Holmes-filmen spelades in för en vecka sen, åt Tarte flambée, besökte en matmarknad, var i Orangerieparken, åt nån inhemsk munk, hamna på en hemmafest in the middle of nowhere (tyckte jag iaf :P) och så självklart dansa vi ett antal timmar på en pubsom hette L'Aviateur. Somna vid halv 4 men lyckorus i kroppen!


Matmarknad & inhemsk munk

Le petite France

Katedralen & bakverken inne på Christiane

Klappar man denna hund inne i katedralen så bringer det tur, självklart klappade jag!

"Colaburkarna"(Mänskliga rättigheter-huset) & europaparlamentet

Orangerieparken, där de har storkar.  Strasbourgs stadsfågel eller nåt..

le tarte flambée & en mycket trevlig pub... där allt var nära men så långt bort..

trappuppgången till festen, yes tapeterna sitter i taket och på väggarna &
nog en av de coolaste toaletterna jag varit på. Gräs överallt!

Avslutar lördagens berättelse med en bild på en glad och dansande Sofie på L'Aviateur!
Är ni i Strasbourg, besök stället!!!!

Nu är det middagsdags här, blir nog pubquiz ikväll... Dagens äventyr får jag berätta om en annan dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0