Skål med nyttigheter....

.... som dessutom smakar helt underbart!

Igår så lyxade jag till det med efterrätt en vanlig vardag. Fruktsallad deluxe.

Den bestod av:
- en halv banan
- en kiwi
- en halv clementin
- ett halvt äpple
- en halv passionsfrukt
- en klick vaniljkesella

Smaskens!

... och att det är nyttigt för kroppen också är ju inte fy skam, eller vad säger ni om detta?

Bananen främjar hjärtat och minskar risken för åderförkalning och stroke
Kiwin är bra för blodtrycket, bra mot hjärt- och kärlsjukdomar samt tros kunna motverka grå starr
Clementinen som de flesta andra citrusfrukter har en hög halt C-vitamin, viktigt för upptagande av järn
Äpplet anses kunna sänka det dåliga kolestorolet, vara bra för magen och för att stärka minnet
Passionsfrukten sägs kunna lindra astmasymptom

Och kesellan har jag nog mest i för att det är så gott. Men är en bra källa till protein!

Ska väl lägga till att jag har inte gjort några extrema efterforskningar kring dessa frukter, utan mest sådan tjag läst mig till lite här o var. Men summa du får i dig mkt gott i en sån här skål :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0