Jag & Ljosi!

Blev inte jag och Bosse, utan jag fick istället den fina islandshästen Ljosi. Är jag glad för. Han var 140 i manken medan Bosse var 160. Kan säga att det var tillräckligt jobbigt med den höjden så jag var så glad att det blev jag o Ljosi :) Jag visste att jag var ganska rädd innan, men trodde inte jag skulle vara så nervös. Första kvarten var ren o skär skräck för min del där uppe på hästryggen, varför? Jaa ni, egentligen mest för att jag inte litade på att Ljosi hade koll. Jag var helt övertygad om att pga min oerfarenhet skulle jag styra ner honom i diken, han skulle trampa fel osv. Vi skulle ramla o jag skulle bli trampad på. Tror faktiskt att Moomin en stund där i början undrade om den där ridturen var en så bra present. Jag spände mig och minsta steg som inte blev helt stabilt fick mig att flippa ut.
 
Men.. vändningen kom! Mycket tack vare guiden vi hade, hon var heeeeeelt outstandning. Fick mig att känna mig trygg och fick min nervosistet att släppa mer och mer. Sen hade Ljosi sådant tålamod, jag förstår inte hade jag varit han hade jag ju bara vägrat gå där efter en stund och typ sagt "hörru bruden, hoppa av nu pallar jag inte dina konstigheter längre" :) Det är deras arbete och de gör ett förbaskat bra jobb. Vi var ute på en tur på ca 2h och visst kommer den där nervositeten tillbaka ett par gånger men då bara korta korta stunder. Jag kunde njuta av den fantastiska naturen, jag kunde känna hur jag och Ljosi faktiskt arbetade tillsammans (trots att det då o då var en liten buspojke som gärna ville gå off-road och försöka få sig en matbit med jämna mellanrum)
 
Tack Moomin, jag önskade mig upplevelser i födelsedagspresent och du gav mig en otrolig upplevelse. Jag är glad att jag inte gav upp där i början utan fick uppleva den underbara känslan!
 
BILDBEVIS!!
 
Resten av kvällen bjöd på en riktig smarrig 3rätters middag och doppa fötterna i sjön. Vi hade någon plan om att bada, men var kallt brrr så endast fötterna fick bada lite innan en varm dusch verkade så mycket härliga och myskläderna kom på. Jag kan verkligen rekommendera Tolfta Gård. Så fint och sån härlig personal samt hästar då. Kolla in www.tolftagard.se
 
PS Måste bara skriva vad de skriver om just Ljosi på sin hemsida
 

Ljosi är en  väldigt gosig, snäll och trygg fem gångare. Passar kanske inte alltid nybörjare, eftersom han i bland behöver ha en bestämd ryttare som visar vägen. Han kan gå vart som helst i ledet. Han kan gå i fin form i traven.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0