Den där chokladkakan..

Jag har ju redan promotat om att det skulle komma upp ett recept på en LCHF-chokladkaka. So here it come. Jag har ju testat en sk LCHF kaka innan men tyckte väl att den blev lite sisådär. Smakade lite för mycket ägg och kändes inte alls som en smaskig kaka :) Men när en av mina favvo träningsbloggar (Trend o Träning) testar en så måste ju såklart jag även jag testa den. Här hittar ni hennes originalinlägg.
 
Ingredienser:
  • 4 ägg
  • 1  dl Stevia strö
  • 150 gram smör
  • 200 mörk choklad av hög kvalité (minst 70%)
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 krm vaniljpulver
Gör så här:
  1. Vispa ägg och Stevia pösigt.
  2. Smält smöret och lägg i chokladen så den också får smälta.
  3. Blanda alla ingredienser i ägg/socker smeten.
  4. Häll i en klädd form med löstagbarkant.
  5. Grädda 8 min på ca 190° varmluftsugn.
  6. Låt svalna. Ställ i kylen under natten - godare dagen/dagarna därpå!

Så vad tyckte jag? Jag hade trott att den mer skulle vara som en kladdkaka och det var den väl inte, men väldigt god! Sedan funderar jag faktiskt på att göra en ny variant med mindre stevia eller ingen stevia alls. Vet inte om det var nödvändigt och ibland kunde man ana en smak av stevia som eftersmak. Men inte dum alls och jag gillade mandelmjölet i, gav den lite konsistens. Så testa den ni, jag kommer testa den igen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0