"Nyttigt" julgodis!

Iår har jag bestämt mig att i största möjliga mån ska försöka göra nyttigare alternativ på klassiska julgottisar. Började ju förra helgen med lussekatterna. Nästa har jag testat snabbt med väldigt liten mängd och det fungerade kalas, så till helgen ska jag nog göra en större sats och även köra lite chokladdopp på dem. Börjar ni bli nyfikna vad det gäller? Julgodis har redan rubriken avslöjat... Marsipankulor!
 
Receptet hittade jag hos här hos en viss känd Anna S. Jag provade bara lite snabbt i helgen och då med färdigt mandelmjöl. Inte dumt alls, tror att det tillsammans med chokladdoppning och nötter kan bli riktigt smaskigt. Honungen får man anpassa lite efter hur fast man vill att konsistensen ska vara. Tänkte även prova att ha en nöt inuti med marsipan runt o doppad i choklad. Återkommer med bilder när jag själv gjort det, än så länge får ni nedan kolla på bilden på Annas variant. Tillägg till receptet kanske ska vara att mandelmjöl hittar ni i er vanliga mataffär, de flesta har fått in dem. Brukar stå aningen vid glutenhyllan eller bland vanliga. Ett väldigt bra mjöl att ha hemma :)
 
OBS! Allt nedanför är taget från Annas S blogg.
 

Nyttiga marsipankulor

200 g mandel

1 – 1,5 dl honung

1 msk Cocosa Cocosolja

Gör så här:

Skålla och skala mandeln.

Mal mandeln fint i ett kvarn eller mixa den i en hushållsmixer. (Finns även färdigmald att köpa i hälsokostaffären.)

Tillsätt honungen och cocosfettet och mixa tills en slät massa bildas.

Sedan är det bara att låta fantasin flöda och göra dina egna marsipan godisar till jul.

På bilden har jag format mandelmassan till kulor och doppat i choklad med olika toppings av hackade nötter, kokos, mörk/ljus choklad, kakaopulver mm.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0