Reseberättelse Krakow dag 1.

Krakow var som sagt en fantastisk stad och det är svårt att sammanfatta ner det i text, många gånger är man ju nästan tvungen att varit med för att förstå allt. Men jag gör ett försök :) Ska väl lägga in en brasklapp om att jag ibland kanske råkar blanda ihop något aktivitet med någon dag. Men det gör inte så mkt. Minnet är bra men kort ;)

Dag 1:

Eftersom vi åkte i ottan så var vi redan framme i Krakow vid nio på morgonen. Vi lämnade av våra väskor vid boendet och gick in till centrum. Elin blev resans (väldigt utmärkta) kartläsare och vi strosade runt lite. Satte oss och intog lite frukost. Eftersom det var ganska tidig morgon så var det inte jättemycket folk faktiskt, men på en uteservering vid torget njöt vi av semestern. Vi bestämde oss för att vara riktigt turistiga och åka en liten elbil på en 1,5 h turistrutt där hela staden sågs. Till de hade vi en inspelad guideröst som berättade allt på en lite speciell svenska med brytning. Kan väl säga att man fick se det mesta på turen. Krakow är ju en relativt liten stad (eller city iaf) = mycket bra promenadstad.

Underbar frukost på uteservering, jordgubbssmoothie och bagel med cream cheese och kanel. Yummie!

En sån elbil vi åkte runt staden med :)

Lunchen blev en falafel. Riktigt god där brödet var varmt, nybakat och lite sådär härligt krispigt. Innan vi gick för att checka in i lägenheten. Den har jag skrivit om innan så jag kommer inte tjata mer om den. Vi gick tillbaka in till city för att undersöka staden lite mer. Köpte biljetter till dag 2s utflykt. Vi fick en trevlig säljare som tyckte absolut vi såg ut som studenter och därför kostade det hälften av ordinarie pris. Kap skulle man kanske kunna säga ;)

Innan middagen hann vi även ett besök på Wavel Castle som låg precis runt hörnet från vår lägenhet. Ganska häftigt ställe med väldigt olika stilar på byggnader. En ganska maffig (fast kanske lite tråkig) utsikt var det också. Middagen blev på Yummie. Klassiskt köttställe. Maten är ju som sagt väldigt billig i Krakow så en köttbit och ett glas vin gick väl på den otroliga summan av under hundringen.

En cool innergård på Wavel Castle. Svårt att få effekten men det var riktigt fräckt ljus när man kom in där...

Middagen första kvällen, Angus steak med sallad + ett glas rött då ;)

Kvällen blev ung så vi somnade väldigt tidigt första kvällen. Natten innan hade ju blivit minimalt antal timmar sömn så man kan väl säga att alla tre somnade ungefär samtidigt som huvudet föll mot kudden...