Mozzarellabiffar.

Jag och en kollega har bestämt att bilda matlag. Nu har vi bara hållt på en vecka och jag vet att nästa vecka är min kollega på jobb på annan ort hela veckan. Men jag ska göra allt i min makt för att detta ska bli en vana. För det är ju riktigt skoj. Det går enkelt ut på att en dag i veckan tar han med lunch till mig också och en annan dag tar jag med till honom.

I måndags var det han som tog med. En riktigt god kålpudding fick jag äta! Imorn är det jag och då bjuds det på mozzarellabiffar med gräddsås. Min kollega kör nämligen LCHF så det är den typen av mat det får bli :)

Var riktigt smaskigt, för jag var ju tvungen att provsmaka lite ikväll så man inte bjuder på rävgift liksom. Och som sagt, smaskigt värre. Därför bjuder jag såklart även er på receptet. Jag hittade receptet hos Nilma som i sin tur hittat den hos levamedlchf.com.

Mozzarellabiffar, 3-4 portioner
600 g köttfärs
1 paket mozzarella
½ kruka färsk basilika
2 msk soltorkade tomater
1 dl vispgrädde
1 ägg
lite salt och peppar, eventuellt lite örter
smör att steka i

Gräddsås
2-3 msk steksky
2 dl vispgrädde
100 g philadelphiaost
½ köttbuljongtärning
½ dl vatten

Gör såhär:
• Hacka basilika, soltorkade tomater och mozarella.
• Blanda alla ingredienser för biffarna (basilika, soltorkade tomater, mozarella, köttfärs, grädde, ägg, salt och peppar).
• Forma 6-8 biffar och stek i rikligt med smör på båda sidorna.
• Ta ut biffarna och rör ihop gräddsåsen i stekpannan. Lägg sedan tillbaka biffarna och låt småputtra några minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0