Kokosolja.

Kokosoljan är verkligen ingen ny produkt, men jag har inte testat den innan. Länge tänkt det men det har inte blivit av. Idag köpte jag iaf en burk av märket Kung Markatta, 47 kronor fick jag ge.

Texten är tagen från Kung Markattas hemsida

Kokosolja har i många tusen år använts i Asien för sina hälsofördelar. Kokosolja innehåller förutom vitaminer och mineraler även den viktiga fettsyran; Laurinsyra. Kung Markattas kokosolja kommer från kallpressade färska kokosnötter från Sri Lanka. Kokosolja kan ersätta annat fett i matlagning, bakning och stekning. Den kan även användas som t.ex. en nyttig energikälla i smoothies, på smörgåsar eller bara som den är.  Kokosoljan är fast i rumstemperatur, men blir flytande vid uppvärmning.

Än så länge har jag bara testat att steka i det och jag blev mycket nöjd. Smälte snabbt o det började lukta kokostoppar, smaskens liksom! Kycklingen som jag stekte fick dock ingen smak av kokos utan en fin stekyta. Så jag tycker det är riktigt bra för stekning. Ska testa att ha det i en smoothie också. Att bara bre det på mackan får jag testa, men nåt tar emot. Tror det är att det ser lite för likt ister ;) Men får tänka på den härliga doften av kokostoppar så kanske det ska gå bättre...

Läste någonstans om att kokosolja är riktigt bra vid viktminskning då fettet tas upp direkt av levern och omvandlas till energi och alltså inte blir till kroppsfest. Oljan innehåller laurinsyra vilket i tarmen omvandlas till monolaurin som i sin tur skyddar på virus- och bakteriangrepp. Den hjälper även till att ta upp fettlösliga vitaminer, mineraler och aminosyror. Ja ni, låter ju kalas detta. Jag ska testa lite andra användningsområden också men hittills verkar det ju bra :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0