GI pizza.

Pizza är ju alltid en sån där maträtt som får det att vattnas lite i munnen. Dock inte den nyttigaste maträtten. Så jag letade upp ett recept som skulle vara GI-vänlig. Istället för mjöl används fiberhusk. Något som jag aldrig kommit i kontakt med tidigare...

Ingredienser till pizzabotten (Jag hittade receptet här)

1 ägg
Salt
2 msk olivolja eller rapsolja
Lite grädde
Vitlökspulver
Basilika
Oregano
1 1/2 msk fiberhusk


Vispa ägg och grädde med lite salt, 2 msk olivolja eller rapsolja beroende på vilken smak man föredrar. Krydda med vitlökspulver, basilika och oregano. Vispa ihop fiberhusken med resten. Låt svälla en stund och bred sedan ut som en rund platta på ett bakplåtspapper. 

Tomatsåsen gjorde jag på krossade tomater, lite ajvar relish, lök, salt, peppar och torkad oregano. Lät den koka en stund. Men här kan man ju variera i det oändliga...

På min pizza lade jag parmaskinka och mozzarella innan jag la in pizzan i ugnen. När den var klar så la jag på ruccola, färska coctailtomater och lite olivolja.

Grädda i ugn, ca 200 C i ca 15 minuter.



Mitt omdöme: I receptet så stod det att att botten skulle bli krispig, min blev inte riktigt så krispig som jag kanske trott och hade nog föredragit. Hade varit gott med det krispiga mot fyllningen. Det var enkelt att blanda ihop botten, gick snabbt och väldigt smidigt. Jag fick lite en känsla och smak av ägg när jag åt botten. Så helt hundra nöjd det var jag inte. Men helt okej och jag blev mätt. Ett helt godkänt alternativ om man vill äta en pizza utan kolhydrater...


Kommentarer
Postat av: Malin I Form

Ska göra ett annat recept inom kort som också går att användas som pizzabotten så då ska jag tipsa dig :) Ja, om det inte smakar ägg såklart.. hehe!

2012-01-14 @ 11:39:48
URL: http://www.maliniform.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0