Forza.

Dags att testa ett helt nytt pass. En av punkterna i veckas utmaning innehöll ju just det "Testa ett nytt pass eller nytt träningsredskap". Jag drar i o testar något som nog inte allt för månfa testat eller kanske ens känner till, Forza. Det jag visste innan var inte mycket, man skulle använda ett träsvärd. Igår kväll så gick jag in och läste lite på Studio Fitness hemsida, då kunde jag läsa detta:

Under en Forza klass använder man träsvärd och jobbar med stora, kraftfulla rörelser i många repetitioner som ger en skön flowkänsla och tuff träning. Träningsformen ger en hög energiförbrukning och en effektiv träning för mage, rygg och axlar, samtidigt skapar Forza en behaglig känsla av kraft och fokus. Alla kan träna Forza, utmaningen ligger i att uppnå medvetenhet, precision och god teknik - att koppla bort allt runtomkring och lägga maximal kraft och fokus på rörelserna med svärdet. Forza, som betyder kraft på italienska, är ett väldigt passande namn – det märker vi efter några minuter.

Så vad tyckte jag?

Var riktigt roligt, dock lite klurigt emellanåt. Egentligen inga jättesvåra rörelser, men att svinga svärdet samtidgt som det skulle tänkas på axlar ner, stabil mage och fokuserade rörelser gjorde att allt kanske inte alltid såg så vackert ut. Men främst axlar och armar fick sig en ordentlig genomkörare samt hjärnan då :) Svettig blev man, samtidigt som tiden flög iväg! Jag kör gärna dett igen!!!

Gick in och googla lite på detta och hittade lite mer info kring träningsformen om ni vill läsa mer:

http://svt.se/2.15856/1.705840/forza_-_kraftfull_traning_med_svard
http://www.aftonbladet.se/halsa/traning/article10654929.ab
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115364-forza-traningen-som-ger-bade-styrka-och-smidighet
 

Kommentarer
Postat av: Malin I Form

Det ser ju ganska intressant ut :)

2012-01-06 @ 12:25:36
URL: http://www.maliniform.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0