Coreboll.

Ny dag och ännu ett test av ny träningsform, coreboll. Inte helt nytt får jag väl säga, jag har ju gjort en del övningar på en boll innan men inte ett intruktörslett pass. Något jag velat göra länge då jag tycker att träning med boll är riktigt effektivt. Första minutrarna undrade jag vad jag dock gett mig in på, inte för att passet verkade dåligt utan för att min kropp skrek av smärta.

Lite bakgrund...
Igår började jag då dagen med ett forza/mage-pass som var svettigt och tufft. Jag stannade dock inte där. Ett par timmar efter detta så begav jag mig till Medley för ett Zumbapass med Sofia. En av mina favoritintruktörer som är nere ett par dagar och gästar lite. Tyvärr har hon slutat som intruktör här i Lkpg normalt. Gårdagens zumbapass var ett av de svettigaste, men samtidigt roligaste, passen på länge. Kroppen var glad men otroligt trött efteråt!

Så dagens smärta i ben och mage hade såklart sina naturliga förklaringar, men jag funderade ett tag på om jag verkligen skulle klara ett pass coreboll. Men visst gick det, bara uthärda smärtan och köra på. Var en kul träningsform. Lite kluriga övningar var det, eller vad sägs om att slänga sig på bollen och fram i en position som i avancerat läge gick ut på att typ stå på händer med en liten tå på bollen. Ojoj, känns en bit bort :D Men magen, rumpan, lår, armar fick sig en ordentlig omgång och inte heller här är det alls omöjligt att jag kommer köra detta fler gånger :)

Ska väl lägga till att benämningen coreboll kan ibland syfta på en boll som ser ut som en medicinboll med handtag och den boll jag syftar på kallas då balansboll, stabilitetsboll, pilatesboll.. Ja kärt barn har många namn och på Studio Fitness så kallar de denna boll för coreboll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0