Recept på GI-bröd

Jag har ju utlovat recept på brödet jag först fick smaka förra veckan och sedan testade att baka själv. Rannsakar jag mig själv blev väl inte mitt helt hundra, min freestyling var okej med inte mer. Jag glömde t ex att ha i äpple utan hade istället i granatäpplekärnor och torkade tranbär. Blev lite för mycket granatäpplekärnor tycker jag och kanske fungerade inte deras konsistens just i bröd. Jag glömde även att man kunde ha i frön och nötter... Sen hade ju Magnus glömt att säga att det även skulle vara en nypa salt i det. Jag körde på att ha i fil (för de fanns hemma i kylen) men tror jag ska testa yoghurt nästa gång. För givetvis blir det en nästa gång, för det är riktigt gott!

Orginalreceptet kommer härifrån och är då GI-gurun Ola L. Men lite ändringar görs under tiden, så man kan som sagt freestyla ganska mycket :)

5 dl grahamsmjöl (jag hade 2 dl mandelmjöl och 3 dl dinkelmjöl)
2 dl havregryn
1 dl linfrön
1 rivet äpple
1 nypa salt
4 dl fil/yoghurt
1 msk honung
2 tsk bakpulver
ev frön och nötter efter behag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0