Hemmagjord delicatobollsglass.

Förra veckan blev jag sugen på att göra hemmagjord glass. Mest för att damma av den gamla glassmaskinen i skåpet :) Hitta ett recept på Delicatobollsglass hos Bliminjäst, även det ni får här nedan.
 
Delicatobollsglass
4 st äggulor
1,25 dl florsocker
2 dl vispgrädde
2 dl standardmjölk
3 tsk vaniljsocker/1 färsk vaniljstång
6 st delicatobollar
 

Gör så här:

Vispa äggulor och florsocker väl tills smeten blir ljus och porös.

Rör i vispgrädde och mjölk och vaniljsockret/färska vaniljstången.

Vispa inte längre men rör väl tills allt blandats.

Starta glassmaskinen och häll i blandningen.

Hacka delicatobollar i lagom storlek, ca 8-10 bitar per boll.

När glassen börjar se klar ut, häll i de krossade delicatobollarna och låt dem blandas med glassen.

Häll över i en frystålig låda och sätt i frysen en stund.

Njut!

Blev hur smaskigt som helst. Enda jag skulle göra annorlunda om/när jag gör om den är att jag skulle fryst delicatobollarna lite innan jag hällde ner dem i glassmeten. De var lite för mjuka så de blev lite smuligt på sina ställen. Var godare när det var vaniljglass med en bit i...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0