Sushi.

En av mina abosluta favoriträtter är sushi. Jag har gjort det själv ett antal gånger, men för det mesta brukar jag låta ett sushiställe göra dem. I denna stad så föredrar jag sushi från Wasabi på Storgatan.

Sushi är ju då en japansk maträtt som består av rundkornigt ris. Riset blandas med en vinägerblandning och sedan kan olika typer av sushibitar skapas, riset kompletteras med vanligtvis fisk, skaldjur och/eller grönsaker. Tillbehör är oftast wasabi, typ en japansk pepparrot, inlagd ingefära och soja.

Frågan om sushi är nyttigt eller ej finns olika åsikter om. För de om inte äter kolhydrater alls så anser de inte sushi vara alltför nyttigt. Medan många tycker det är ett riktigt nyttigt alternativ på "snabbmat" då den innehåller fisk som ger bra med omega 3-fettsyror som är bra för både minnet och hjärtat. Fisk innehåller även D-vitamin, jod och selen som inte är fy skam att få i sig. Ser man kalorimässigt så är sushi bra också. Tror man brukar säga att en 8 bitars är ungefär 300 kalorier. Är man dock aktiv fysisk så kan det vara lite för lite för en måltid och bör kompletteras..

Aja, främsta anledningen till att jag äter sushi är för att det är så otroligt smaskigt!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0