Benutmaning vecka 1.

Efter lite funderingar så bestämde jag mig att självklart ska jag anta utmaning om att komma i Vinterform med bloggen Träningsglädje. Träningsglädje har på fejan en grupp om heter Vägen mot toppform och har där skapat en utmaning som heter Vägen mot vinterform. En utmaning som pågår i 8 veckor med 1 pass i veckan, fokus benstyrka. Man väljer själv när under veckan man utför passet vilket känns bra och passar mig utmärkt. Veckans pass ligger i ett evenemang som ligger i fejangruppen. Det var lite bakgrund nu går vi över till veckans benpass.

Denna vecka är det Viktor Ehrnholm Larsson som skapat passet och jag utförde det efter jobbet igår. Det går att utföra passet lite överallt, men jag valde att gå till gymmet.

Uppvärmning: 5-10 minuter löpning (cykling eller liknande går också bra) + 3x15 knäböj med hållandes båda händerna (sträckta armar) i en pinne över huvudet

- 30 djupa knäböj
- 10 enbensknäböj
- 10 step up (10 på varje ben
- 8 "draken" på varje ben - med eller utan vikt
- 10 "finnen"
- 20 vadpress/tähävningar (per ben).
- 20 jämfotahopp på box, låda, plint eller bänk

Programmet körs 3 varv med 5 sekunder vila mellan varje övning och 120 sekunders vila mellan de varven.

Så hur känns det i benen såhär dagen efter? Jag hade ju förmånen/oturen att redan inneha en ordentlig träningsvärk i baksida lår sedan tisdagens träning så inte är den bättre. Snarare värre :) Men då vet man att man tränat ordentligt och jag ser fram emot nästa veckas benpass!


Kommentarer
Postat av: Malin I Form

Vad roligt, hoppas det går bra!



SV: Jaa, jag har faktiskt ett inlägg klart om det som kommer upp imorgon :)

2011-10-20 @ 16:56:23
URL: http://www.maliniform.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0