Finsk afton

Kom ju på att jag glömt berätta om den finska aftonen som ägde rum hemma hos mig förra söndagen. Moomin fick denna upplevelse i julklapp av mig. Vi har ju en oskriven regel att inte ge prylar utan upplevelser. Nu har vi ju skaffat teaterkortet på Östgötateatern så nu får man klura lite mer, innan var det ofta Östgötateatern som fick beösk av oss pga julklappar. Iaf Moomin fick en finsk afton av mig... Den bestod av 3-rättersmiddag med passande dryck, finsk musik, finsk prat och bio med finska influenser.

Hur skapar man då en 3-rättersmiddag med tuch av finland som ändå känns lite rolig? Såhär blev den:

Förrätt: Hemmagjorda karelska piroger med äggsmör
Varmrätt: Karelsk stek med kokt potatis & rågbröd
Efterrätt: Finsk klappgrött

Detta serverades med egenbryggd Sima och finska ölet Karhu.

Efterrätten var inte riktigt min grej, men annars mmm mmm mmmm mums :)

Bion var filmen Svinalängorna (med finskt godis till). En riktigt rba film måste jag säga. Jag har sedan tidigare både läst boken och sett den som teater (jajamensan, tror det var jag som fick den som teater av Moomin förra året i födelsedagspresent!). Bion var riktigt bra, kolla den är mitt råd. Hemsk men välspelad, välregisserad och tänkvärd...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0