GI Lussekatter.

Dags för lussebaket för iår! Jag bestämde mig för att göra GI varianten, hade läst hos MalinIForm som bakat dem att de smakade som vanliga lussekatter. Sen är det alltid kul att testa något nytt. Receptet hitta jag hos Malin som hittat det hos recept.nu. Dock gjorde jag vissa förändringar då jag hellre använder agavesirap än sötningsmedel.

Recept för ca 30 lussekatter

100 g smör
5 dl sojamjölk
50 g jäst
250 g kesella 1%
0,5 dl agavesirap
0,5 tsk salt
2 tsk kardemumma
17 dl siktat dinkelmjöl + lite till utbakningen
2 pkt saffran
1 ägg till penslingen

Dekorerade gjorde jag med klassikern russin, då jag inte är så förtjust i torkade aprikoser. Jag vet att kardemunnan har Malin adderat.

Gör så här

1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i sojamjölken och låt degväskan bli fingervarm. Häll den över jästen. Tillsätt Kesella och blanda mjölet med kardemumma, saffran och salt. Häll i mjölblandningen samt sirapen och arbeta degen en stund. Den ska inte bli lika kompakt som vanlig saffransdeg. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

2. Värm ugnen till 225°. Ta upp degen på mjölat bakbord och
 arbeta eventuellt in mera mjöl. Baka ut den till ca 30 kusar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta i ca 30 min.

3. Hacka aprikoserna i mindre bitar. Pensla bröden med uppvispat ägg och dekorera med aprikosbitar. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter.

O så glömmer vi inte att mumsa i dig en nybakad på en gång och njuta!!





Ska väl lägga till att de var härligt fluffiga och saftiga, dock inte lika söta som vanliga. Vet inte om det var för att jag använde agavesirap istället för sötningsmedel. Men härligt goda, det var de! Lovar att skriva ett inlägg inom kort vad algavesirap är för något :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0