Rom dag 1.

Nej nej, jag har såklart inte glömt bort att jag ska visa bilder o berätta om min resa till Rom. Bara tiden som försvunnit. Sista veckan ägnade jag mig åt total semester, alltså fick datorn stå för sig själv mer än vanligt :)

Men här kommer det!

Dagen började väldigt tidigt, vid halv fem satt vi i bilen som skulle ta oss till flyget. Väl där så trippar vi glatt genom flygplatsen för att gå genom säkerhetskontrollen. Då upptäcker vi att det står på vårt boardinkort (ja vi hade skrivit ut det innan då vi checkat in hemifrån) att gaten stänger 6.15. Klockan är då 6.05. Oj oj, stressigt värre, som tur är så kommer alla snabbt och smidigt genom säkerhetskontrollen. Sen springer vi. Jag råkar dock kolla fel på skärmen och vi springer till fel gate, massa massa folk. Jag får tag på en att fråga men hon är bara intresserad av de som ska med flyget till Paris. Vilket nöt. Vi springer tillbaka till skärmen. Ser numret på rätt gate. Fortfarande kö. Frågar de framför vart de ska. Då de svarar Rom så går pulsen ner lite. Visade sig att gaten ÖPPNADE 6.15 så det var inte alls stressigt för oss. Aja, bra att börja resan med några rejäla pulstoppar. Nu var vi dock äntligen på väg!


Väl framme i Rom så gick det väldigt smidigt att ta sig in till centrum och även hitta hotellet. Klurigaste var nog att hitta dörren till hotellet. Men när vi upptäckte att vi var tvungen att gå två trappor upp så stod hotelldörren där så snällt. Incheckningen gick lätt och vi fick vårt rum. En grej som vi lärde oss var att i Rom tar de ut turistskatt, 2 euro per dag får alla betala för att vara i staden. Rummet var det inget fel på, lagom stort och luktade fräscht.


Sen var det bara att bege sig ut på Roms gator. Första anhalten var Colosseum och lunch. Då köerna till Colosseum var extremt långa bestämde vi oss för att skippa det dag 1 och gå dit tidigt nästa morgon. Då vi var i Italien fick ju första målet mat bli pizza. Jättegod! Mycket godare än de svenska får jag nog säga :) Jag gillade att de gav ut bestick i postkuvert.


Sedan var det dags att börja turistningen på allvar. Vi gick förbi de enorma ruinerna, Forum Romanum. Mest imponerande var just att tänka hur det faktiskt såg ut innan. Sedan kom vi till Emanuelle II-monument. Mäktig byggnad! Vi såg den okände soldatens grav och tog även hissen upp på byggnaden. Där var utsikten mangifik och man fick en bra koll på alla olika sevärdheter Rom kunde erbjuda. Rekommenderas!



Nästa mål var Panthenon. Svårt att förstå vad man skulle mötas av när man stod utanför. Att enda ljusinsläppet är ett öppet hål i taket som räcker för att ge ljus till hela stora rummet. Skulpturer, dekorationer och dekorationer. Maffigt som så mycket annat i denna stad.


Fontana di Trevi. En sevärdhet som vi insåg skulle mötas oss minst en gång per dag. På något lustigt vis så tyckte vi att alla vägar bar till denna fontän :) Så vi ändrade hela uttrycket Alla vägar bär till Rom till Alla vägar bär till Fontana di Trevi. Ska även sägas att varenda gång vi var där så var det massor massor av folk där. Populärt. Och japp, jag slängde en peng med rätt hand över rätt axel. Så nu kommer jag återvända. Mycket trevligt :)



Sen behövde vi en paus. Så tillbaka till hotellet där alla somna som stockar. För att vakna nån timme senare o göra sig redo för middag och ännu några fler sevärdheter :)



Spanska trappan

Såklart Fontana di Trevi.

Middag blev riktigt goda gnocci i en ljuvlig tomatsås.

Slut på dag ett!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0