En vecka i Hammamet...

Det hela började förrförra torsdagen då jag tog min resväska och begav mig upp mot Arlanda. Efter 4 timmar resa så möttes man av den slående värmen i norra Afrika. Kändes härligt! Efter ett par timmar på buss så kom vi äntligen fram till Hammamet och hotell Emira. Då det redan var kväller när vi kom dit så käka vi på hotellet och gick o la oss tidigt. Vi upptäckte dock väldigt snart att hotellet har kvällsshower i stort sätt varje kväll och musiken som spelades denna kväll och i resten av hela veckan var väldigt mycket 90-tal! Eller möjligtvis tidigt 2000-tal! Ska väl tilläggas att när det inte spelades dansmusik så verkade man älska kärleksballader på detta ställe, My heart will go on hörde jag så många gånger denna vecka att jag för alltid kommer förknippa den låten med Hotell Emira och Hammamet :)

Då hotellet hade en underhållningsgrupp för oss turister så fick vi varje kväll ställa upp på en gemensam dans och fick se en hel del shower och danser (vissa bättre än andra :P). En av dansarna var dock sjukt bra på att imitera Michael Jackson!

Alltid när man satt och vänta på maten på restaurangen fick man in lite småplock och en sjukt stor skål med bröd (detta land verkar älska vitt bröd och bjuder på det som bara den!). Nere till häger ser ni en röd blandning Harissa det var starkt som bara den! Men ganska gott att ta en liten liten klick på brödet.

 

Typ de jag drack under denna vecka, förutom flaskvatten då, var det tunisiska ölet Celtia och färskpressad apelsinjuice. 15 kronor för ölen och 20 kronor för ett stort glas färskpressad juice när man låg vid poolen, det kan man leva med!
 

Att få tag i vettiga chips var nästan en omöjlighet, de var konstigt tjocka på nåt vis. Visst de gick o äta, men som svenska chips de var de ej. Där är vi bättre :P Den andra bilden visar crêpes och en melonjuice, var inte fy skam alls!


Utelivet i Hammamet var inte så stort, så är ni ute efter en festarvecka skulle jag inte rekommendera denna stad. När vi frågade runt så sa lokalbefolkningen detta ställe varje gång Latino. Självklart testade vi det. Hög musik och en blandning av turister och tunisier var de vi fick. Musiken var såklart mer 90-tal än nutid, men det är inte så dumt att svänga de lurviga till Tom Jones Sexbomb med jämna mellanrum.
 
Vår tanke med veckan var ju mer som dessa bilder... mmmm längtar tillbaka till solen och värmen!

 

En grej som var lika spännande vje dag var hur hade städarna bäddad våra sängar?



En helt underbar vecka hade jag där nere, kan verkligen rekommendera de. Inte omöjigt att jag åker ner nästa år igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0